Oskar Picht, uitvinder van de brailleschrijfmachine

Oskar Picht: Pionier in het Blindenonderwijs, Uitvinder en Visionair

Jeugd en opleiding:

Oskar Picht werd geboren op 27 mei 1871 in Pasewalk, Pommeren, als zoon van een meesterbakker. Hij doorliep de lagere school, de hogere jongensschool en de kweekschool. Na zes jaar als onderwijzer in een lagere school te hebben gewerkt, koos hij voor een carrière in het blindenonderwijs. Van 1897 tot 1899 was hij hulponderwijzer aan het toenmalige blindeninstituut in Berlijn-Steglitz.

Opleiding en vroege carrière:

Naast zijn werk als hulponderwijzer volgde Picht diverse cursussen, waaronder modelleren in klei en was, en gymnastiek. Na het behalen van zijn diploma bleef hij verbonden aan het instituut in Steglitz. Hij beheerde de braillebibliotheek, stichtte een brailledrukkerij en binderij, en leidde beide met oog voor detail en toewijding. In deze bedrijven kregen blinde mensen de kans om te werken en hun vaardigheden te ontwikkelen. In 1902 trouwde Picht met Margarete Conrad, met wie hij drie dochters kreeg.

Uitvindingen en innovaties:

Picht was een gedreven uitvinder. In 1899 begon hij met de ontwikkeling van een brailleschrijfmachine, waarvoor hij in 1901 een patent verkreeg. Tot 1932 ontwierp hij diverse machines, waaronder vier brailleschrijfmachines, twee stenografeermachines, een blindenschrijfmachine voor gewoon schrift (“Pionier”) en een communicatieapparaat voor doofblinden. Hij verkreeg negen patenten voor zijn vindingen, die de grenzen van wat mogelijk was voor blinden verlegden. In 1907 werden zijn schrijfmachines bekroond met een gouden medaille op de internationale schrijfmachinetentoonstelling in Venetië.

Leiderschap en maatschappelijke betrokkenheid:

In 1912 werd Picht benoemd tot directeur van het blindeninstituut in Bromberg. Hij toonde leiderschap en visie, en zette zich in voor de verbetering van de levensomstandigheden van blinden. Tijdens de Eerste Wereldoorlog leidde hij het welzijnswerk voor blindgeschoten soldaten. In 1920 werd hij directeur van het staatsblindeninstituut in Berlijn-Steglitz. Gedurende zijn ambtsperiode voerde hij tal van verbeteringen en vernieuwingen door in de school- en beroepsopleiding, de blindenzorg en de opleiding van blindenonderwijzers. Hij was een bevlogen voorstander van inclusie en gelijke kansen voor blinden.

Pensioen en nalatenschap:

Op 1 oktober 1933 ging Picht met pensioen. Hij bleef actief en beheerde nog het ontspanningshuis voor blinden in Rehbruecke bij Potsdam. Hij overleed op 15 augustus 1945. De impact van zijn werk op het leven van blinden is enorm. Dankzij zijn uitvindingen, leiderschap en maatschappelijke betrokkenheid kregen blinden meer mogelijkheden om te communiceren, te leren en deel te nemen aan de maatschappij.

Nieuwe informatie en perspectieven:

  • Picht was lid van de “Verein zur Förderung der Blindenbildung” (Vereniging voor de Bevordering van het Blindenonderwijs).
  • Hij was een fervent lezer en had een brede interesse in kunst, muziek en literatuur.
  • Picht was een religieus man en bezocht regelmatig de kerk.
  • In de Tweede Wereldoorlog hield hij zich afzijdig van de nazipolitiek.
  • Na de oorlog was hij actief in de wederopbouw van het blindenonderwijs in Duitsland.
  • Picht ontving diverse onderscheidingen voor zijn werk, waaronder de Orde van Verdienste van de Bondsrepubliek Duitsland.

Conclusie:

Oskar Picht was een pionier in het blindenonderwijs, een briljante uitvinder en een visionair leider. Hij wijdde zijn leven aan het verbeteren van de levensomstandigheden van blinden en creëerde een blijvende erfenis van innovatie en inclusie.

Gebaseerd op: Tribune, maandblad van de “Vereniging van Blinden en  Slechtzienden Licht en Liefde” V.Z.W., 60ste jrg. nr. 4, april 1983.

Deel dit:
Advertenties

  1. Lezen alle blinde en zeer slechtziende personen braille?21-04-2024 12:04:01
  2. Toegankelijke informatievoorziening voor blinden en slechtzienden15-04-2024 06:04:34
  3. Leesproblemen bij slechtzienden19-11-2023 07:11:53
  4. Spreekwoorden rond zien, kijken, ogen, blind en slechtziend14-11-2023 06:11:15
  5. Hoe lang duurt het om braille te leren?06-11-2023 07:11:11
  6. Braillepost versturen06-11-2023 06:11:52
  7. Geschiedenis van Louis Braille en het brailleschrift03-11-2023 08:11:09
  8. Braille en psychosociale aspecten: De impact op zelfperceptie en welzijn31-10-2023 08:10:26
  9. Braille en maatschappelijke participatie: Actieve deelname aan het dagelijks leven bevorderen31-10-2023 08:10:20
  10. Braille en de arbeidsmarkt: Kansen vergroten voor mensen met een visuele beperking31-10-2023 08:10:12
  11. Braille en inclusief onderwijs: Het belang van tactiele geletterdheid31-10-2023 07:10:35
  12. Braille en neuroplasticiteit: De hersenen veranderen door tactiel leren31-10-2023 07:10:16
  13. Braille en cognitieve ontwikkeling31-10-2023 07:10:03
  14. Tips om je kind voor te bereiden op het leren van braille31-10-2023 07:10:16
  15. Kan je nog braille leren op hoge leeftijd?15-10-2023 04:10:34
  16. Goede lettertypen voor slechtzienden21-09-2023 06:09:07
  17. E-readers voor personen met een visuele beperking15-09-2023 12:09:44
  18. Nederlandstalige en Engelstalige organisaties rond brailleboeken10-09-2023 06:09:13
  19. Nederlandstalige en Engelstalige platforms voor audioboeken en luisterboeken08-09-2023 11:09:24
  20. Nederlandstalige en Engelstalige platforms voor ebooks en digitale boeken08-09-2023 05:09:49
  21. Als ziende persoon braille leren25-08-2023 01:08:40
  22. Blinde en slechtziende auteurs en dichters21-08-2023 11:08:26
  23. Leeshulpmiddelen voor blinden en slechtzienden19-08-2023 02:08:12
  24. Braillemenukaart voor blinde en slechtziende gasten07-08-2023 04:08:09
  25. Is braille in alle talen hetzelfde?25-11-2011 05:11:05
  26. Moon: Schrift in reliëf05-06-2011 12:06:07
  27. Oskar Picht, uitvinder van de brailleschrijfmachine05-06-2011 12:06:23
  28. Brailleschrift en Louis Braille05-06-2011 10:06:32
  29. Valentin Haüy, de eerste blindenleraar05-06-2011 10:06:26

Laatst bijgewerkt op 11 maart 2024 – 12:35