Brillencollecties oriënteren zich naar de klanten-typologie

Bron: Ogen en Meer

De opticien maakt een onderscheid tussen het F-type en het M-type bij de keuze  van zijn brillencollectie.

Er zijn jonge en oudere, mannelijke en vrouwelijke, verziende en bijziende  brildragers enz.  Een standaardbril voor iedereen (zoals vroeger het  ziekenfondsbrilletje) is tegenwoordig vrijwel ondenkbaar.

Opticiens die hun modelcollecties samenstellen, werken daarom in toenemende mate  met de moderne klantentypologie en maken een onderscheid tussen het F-type en  het M-type.  M betekent mode en beschrijft de klantenkring die bij de keuze  van de bril vooral waarde hecht aan het uiterlijk en de actuele mode.  F  betekent functie en is voor de klant voor wie het kijkcomfort het belangrijkste  is.

De brillen van het F-type zijn vaak duurder en worden veel langer gedragen.   Het M-type koopt vaker een nieuwe bril, soms ook één voor ieder nieuw seizoen.

Vooral in de grote steden wordt deze trend voor de klant merkbaar.  Aan de  decoratie in de etalage ziet men al welke doelgroep de opticien “op het oog”heeft.  Natuurlijk is de moderne doelgroepentypologie nog  gedifferentieerder: alleen op die manier kan de opticien zijn sortiment dat vaak  uit meer dan 1000 modellen bestaat, goed controleren.  Het vergelijken van  de verschillende etalages kan dus de moeite waard zijn en geeft in ieder geval  voor de klant goede tips.

DelenShare on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Share on Google+0Email this to someonePin on Pinterest0Print this page

  1. 15 onverwachte hoofdpijntriggers27-06-2015 08:06:11
  2. Geen traantjes meer dankzij uienbril24-06-2015 01:06:49
  3. Van piloot tot katoog: met brillen kan álles13-06-2015 07:06:58
  4. Carl Zeiss veroordeeld wegens slechte brilglazen11-05-2015 06:05:41
  5. Opticien krijgt 112.000 euro schadevergoeding van brilglazengigant09-05-2015 08:05:46
  6. Slecht zicht? Dit zijn 6 innovatieve brillen die meer doen dan alleen je zicht verscherpen26-04-2015 05:04:28
  7. Waar koop je best je brilglazen?10-12-2014 07:12:58
  8. Brillennieuwtjes29-11-2014 07:11:44
  9. Ionen gaan op reis door brillenglazen06-06-2011 06:06:12
  10. Belgen argwanend tegenover aankoop bril in winkelketen06-06-2011 06:06:24
  11. “Dit gaat er ver over”06-06-2011 06:06:01
  12. Brillen meest zoek tijdens vakantie06-06-2011 06:06:46
  13. Onzichtbaar zicht06-06-2011 06:06:20
  14. Nieuwe bril06-06-2011 06:06:51
  15. Montuur doet dienst als sushi-eetstokjes06-06-2011 06:06:01
  16. Bijna iedereen ooit aan bril of lens06-06-2011 06:06:14
  17. Propere brillenglazen06-06-2011 06:06:34
  18. Waarheidsbril op komst06-06-2011 06:06:38
  19. Bij de neus genomen06-06-2011 06:06:14
  20. TUD-student ontwerpt universele bril voor miljoenen mensen in derde wereld06-06-2011 06:06:58
  21. Radiogolven maken bril overbodig06-06-2011 06:06:07
  22. Liever lens dan jampot06-06-2011 06:06:51
  23. Van ouderwets lorgnet tot trendy montuurtje06-06-2011 06:06:38
  24. ‘Wie bomen plant, plant vertrouwen’06-06-2011 06:06:11
  25. Begrafenisbril, feestbril, strandbril, en nog een móóie bril06-06-2011 06:06:22
  26. Stad koopt bril voor personeel06-06-2011 06:06:36
  27. Aelvoet onderzoekt verplicht voorschrift voor aanschaf bril06-06-2011 06:06:40
  28. Ook veiligheidsbrillen volgen modetrends06-06-2011 06:06:46
  29. Ziekenfondsen betalen brilglazen in plaats van huwelijkspremies06-06-2011 06:06:18
  30. De nieuwe bril van Mark Demesmaeker06-06-2011 06:06:51
  31. Brillen zonder scheldnaam06-06-2011 06:06:13
  32. Eén brilletje voor twee ogen06-06-2011 06:06:09
  33. Een accessoire op de neus06-06-2011 06:06:01
  34. Kijk in spiegel en Pro-Laser geeft u een bril06-06-2011 06:06:48
  35. Veel Belgen dragen een bril zonder dat ze die nodig hebben05-06-2011 07:06:30
  36. Zeeziek? Zet eens een bril op05-06-2011 06:06:29
  37. Airbag gevaarlijk voor brildragers”05-06-2011 06:06:21
  38. Allergieën05-06-2011 06:06:01
  39. Bril light05-06-2011 06:06:27
  40. Brilbarrière afbreken05-06-2011 06:06:12
  41. Brillen met progressieve glazen zijn een belangrijke ontwikkeling05-06-2011 06:06:55
  42. Brillencollecties oriënteren zich naar de klanten-typologie05-06-2011 06:06:27
  43. Brillenglazen: een belangrijke beslissing05-06-2011 06:06:04
  44. Brillenglazen voor sportbrillen05-06-2011 06:06:49
  45. Brillenglazenindustrie biedt zogenaamde office-lenzen05-06-2011 06:06:52
  46. Comfortabele oplossing voor de werkplek05-06-2011 06:06:01
  47. Contactlenzen hebben een beschermende functie05-06-2011 06:06:11
  48. De bril aan de ketting leggen05-06-2011 06:06:13
  49. De bril op de juiste manier schoonmaken05-06-2011 06:06:37
  50. De bril voor automobilisten05-06-2011 06:06:17
  51. De brillenkoker als statussymbool05-06-2011 06:06:05
  52. De eerste bril05-06-2011 06:06:49
  53. De harmonieleer uit Azië bepaalt ook de keuze van de bril05-06-2011 06:06:31
  54. De markt voor optische hulpmiddelen boomt05-06-2011 06:06:15
  55. De reclamewereld ontdekt de bril05-06-2011 06:06:42
  56. Dunne brillenglazen geven de ogen een natuurlijk uiterlijk05-06-2011 06:06:32
  57. E-commerce verandert de markt05-06-2011 06:06:11
  58. Een kwart van alle monturen is gemaakt van moderne kunststoffen05-06-2011 06:06:30
  59. Een los schroefje05-06-2011 06:06:01
  60. Een nieuwe trend: ontspiegelde brillen05-06-2011 06:06:31
  61. Fototrope brillenglazen05-06-2011 06:06:05
  62. Gekleurde brillenglazen populair05-06-2011 06:06:49
  63. “Glasbrillen” zijn nog steeds populair05-06-2011 06:06:58
  64. Groter met precisie05-06-2011 06:06:22
  65. Half en half05-06-2011 06:06:07
  66. Het aantal mensen met een contactallergie neemt toe05-06-2011 06:06:51
  67. Het brillenpasje behoort net als de creditcard in de portemonnee05-06-2011 06:06:23
  68. Hoe worden de glazen eigenlijk in het montuur gepast?05-06-2011 06:06:10
  69. Nieuwe bril tegen computerstress vanaf uw 40e05-06-2011 06:06:49
  70. Ontspiegelde glazen hebben veel voordelen05-06-2011 06:06:08
  71. Optimaal kunnen zien bij sporten05-06-2011 06:06:56
  72. Progressieve brillenglazen05-06-2011 06:06:06
  73. Progressieve brillenglazen worden nog comfortabeler05-06-2011 06:06:52
  74. Progressieve glazen van de 3e generatie05-06-2011 06:06:35
  75. Speciale progressieve glazen: voor wie zijn ze bestemd?05-06-2011 06:06:27
  76. Sport en vrije tijd definiëren een nieuwe markt voor brillen05-06-2011 06:06:57
  77. Sportbrillen worden steeds vaker bij de opticien gekocht05-06-2011 06:06:37
  78. Trendproduct brillenetui05-06-2011 06:06:31
  79. Vaker hoofdpijn duidt op een ontbrekende of foute bril05-06-2011 06:06:02
  80. Veiligheidsbrillen voor het beroep: dat werkt een stuk gemakkelijker05-06-2011 06:06:48
  81. Vergrootglazen verrijken sport en vrije tijd05-06-2011 06:06:35
  82. Wisselbrillen worden steeds populairder05-06-2011 06:06:17
  83. Zeiss: progressieve glazen voor het werk met een computerbeeldscherm05-06-2011 06:06:04
  84. Het oog wil ook wat …27-05-2011 05:05:35

Laatst bijgewerkt op 29 juni 2011 – 18:51