“Zonder spoorpersoneel raken we nergens”

Bron: Het Nieuwsblad
14 oktober 2006

LEDE

Visueel gehandicapt paar neemt elke week trein naar Brugge

Eric Smekens (58) en Rita Roelandt (60) reizen drie keer per week met de trein  van Lede naar Brugge.  Dat is niet zo evident, want Eric en Rita zijn  allebei visueel gehandicapt.  Het echtpaar is vol lof over het personeel  van de NMBS.  “Mochten die mensen er niet zijn, dan konden we nergens  heen”, verklaart Eric.

Maandag, 11.15 uur: Eric en Rita verlaten hun woning.  Ze willen naar  Brugge om er cursussen te volgen in de blindenschool Sint-Rafaël.  Het  echtpaar gaat te voet naar het station.  “In onze straat ligt het voetpad  op gelijke hoogte met de rijweg”, verklaart Eric.  “Via het stadsbestuur  bekwamen we een geleiderichel.  Daardoor kunnen we met de blindenstok  duidelijk voelen waar de voetpadrand is.  Een mooi initiatief, maar het  gaat een beetje de mist in omdat autobestuurders niet reglementair parkeren.   Daarnet nog botsten we tegen een bestelwagen.”

Eric zetelde in Lede 24 jaar als gemeenteraadslid.  Hij stelde zich dit  jaar niet meer verkiesbaar.  “Ik heb me steeds ingezet voor de  mindervaliden.  Er is in de gemeente nog veel te doen voor zowel de visuele  gehandicapte als voor de rolstoelgebruiker.  Vooral de oversteekplaatsen  zouden moeten worden aangepast, bijvoorbeeld met geluidspalen.  Het  voetpadnetwerk is erbarmelijk.  Sommige hellen af of zijn te smal.  Op  andere trottoirs verhinderen obstakels een vrije doorgang.”

11.30 uur: Eric en Rita worden op de trein geholpen door Johan Huylenbrouck van  de onderhoudsdienst.  Stationschef Dirk Van de Velde meldt aan het  overstapstation in Gent de komst van het echtpaar.  Hij belt het  wagonnummer door.

Eerste klasse

11.55 uur: Aankomst in Gent Sint-Pieters.  De treinwachter laat Eric en  Rita achter onder de hoede van Geert Van Wasenhoven.  Hij brengt het  echtpaar van spoor 9 naar 12.  Geert krijgt een oproep.  Na de hulp  bij het opstappen op de trein moet hij enkele wagons verder iemand opvangen.   “Het is voor mij bijna een fulltime taak”, zegt Geert.  “Momenteel loopt  hier een campagne van Blindenzorg Licht en Liefde.  Het is een actie waar  blinden zienden begeleiden in het donker.  Er arriveren dan ook meer  blinden en slechtzienden dan in andere periodes.  Ander personeel moet  inspringen.”

12.13 uur: De trein naar de kust arriveert met enkele minuutjes vertraging.   Het is druk.  Eric en Rita krijgen de toelating van de treinwachter om in  eerste klasse plaats te nemen.  “Dat gebeurt geregeld”, vertelt Rita.   “Het is natuurlijk wel aangenaam, maar we voelen er ons toch niet zo goed bij.   Er moeten voor ons niet altijd uitzonderingen worden gemaakt.  Maar  anderzijds is het rampzalig als we niet tijdig een zitplaats vinden.   Gelukkig helpen de meeste passagiers ons.  Toch zijn er ook reizigers die  zelfs hun bagage niet van de zetels willen halen om plaats vrij te maken.   Daar kan ik me geweldig aan ergeren.  Rechtstaan op trein is voor ons een  ramp.”

12.36 uur: Eric en Rita worden in Brugge opgevangen door Kathleen Dermul.   Ze brengt het echtpaar tot aan het busstation en wacht tot de gewenste bus  arriveert.  “De dames en heren van de spoorwegen hebben hier met ons al  dikwijls in de regen en de kou gestaan”, vertelt Eric.  “Nog nooit heeft er  iemand gezeurd.  Integendeel, ze blijven steeds vriendelijk.”

“Aan de buschauffeur vragen we om ons te verwittigen wanneer we aankomen aan de  school.  We kunnen de reisroute enigszins volgen, maar spelen toch liever  op zeker.  als we één halte te laat afstappen, zijn we verloren.”

“Als we terugkeren, voelen we aan het oprijden van het stationsplein dat we er  zijn.  Het binnenrijden van de stations in Gent en Brugge voelen we  aankomen aan de opvolging van de wissels.”

Jos LAEREMANS

DelenShare on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Share on Google+0Email this to someonePin on Pinterest0Print this page

  1. Mobiliteit: “Ontwerp innovatief verkeerslicht gevaarlijk voor kleurenblinden” O…28-08-2014 09:08:04
  2. Mobiliteit: “Ontwerp innovatief verkeerslicht gevaarlijk voor kleurenblinden” O…28-08-2014 09:08:04
  3. BE Mobiliteit: Knelpuntenwandeling in Vlimmeren moet gemeentebestuur tot actie a…28-08-2014 06:08:12
  4. BE Mobiliteit: Opleiding voor personeel dat omgaat met personen met een beperkin…28-08-2014 05:08:15
  5. BE Mobiliteit: Mobiliteitscentrales aangepast vervoer In onze vorige nieuwsbrie…28-08-2014 05:08:15
  6. BE Mobiliteit: Wat zegt het Vlaams regeerakkoord over toegankelijk en aangepast…28-08-2014 05:08:14
  7. NL Mobiliteit: Leiden – Blindenstrook Breestraat niet vergeten: wel nog steeds v…27-08-2014 07:08:04
  8. NL Mobiliteit: Geen indicaties binnen Valys voor ‘voorin zitten’ of ‘solorit’ P…27-08-2014 05:08:07
  9. BE Mobiliteit: Blinden vragen aannemers om putten beter af te zetten Brugge – H…27-08-2014 10:08:18
  10. NL Mobiliteit: Leiden – Geen blindenstrook in heringerichte Breestraat Tussen d…26-08-2014 06:08:07
  11. Mobiliteit: Hindernissen afbakenen is geen tijdsverlies Op weg van haar woning…26-08-2014 08:08:19
  12. NL Mobiliteit: Slecht zien en autorijden Goed zien is heel belangrijk bij het a…19-08-2014 04:08:08
  13. NL Mobiliteit: Schiedam – Lichten Mozartlaan worden aangepakt SCHIEDAM – De ge…19-08-2014 10:08:19
  14. BE Mobiliteit: Verkeerslicht stuurt blinden door rood op druk kruispunt Onbeken…19-08-2014 08:08:09
  15. BE Mobiliteit: Ieper – Johan Sanders: "Waarom geen ribbeltegels bij nieuw zebrap…15-08-2014 11:08:02
  16. Mobiliteit: Nieuwe hulpmiddelen slechtzienden en blinden in het verkeer Bij sle…14-08-2014 05:08:09
  17. NL Mobiliteit: Onrust OV begeleiderskaart onterecht De lichte onrust die ontsta…12-08-2014 04:08:04
  18. BE Mobiliteit: QR codes aan de haltes van De Lijn Tegen midden september zulle…12-08-2014 02:08:02
  19. BE Mobiliteit: Slechtzienden en Blinden platform kritisch over nieuw 'lichtplan'…09-08-2014 08:08:03
  20. NL Mobiliteit: Vanaf 1 augustus zorgt Argonaut voor de uitvoering van de OV-bege…08-08-2014 06:08:09
  21. BE Mobiliteit: Lichten uit of toch lichten aan? Volgens het Agentschap Wegen en…08-08-2014 01:08:35
  22. Mobiliteit: Audio – Ervaringen Mobilo Gebruikers: Marc, Joop en Yvonne Intervie…06-08-2014 10:08:05
  23. BE Mobiliteit: Brussel – Nieuwe MIVB minibussen voor vervoer van mensen met hand…06-08-2014 08:08:14
  24. NL Mobiliteit: Verwijderde geleidelijnen op stations zorgen voor onzekerheid Pr…01-08-2014 08:08:52
  25. NL Toegankelijkheid: Groningen – Meer bushaltes aangepast De laatste 85 bushalt…30-07-2014 04:07:05

Laatst bijgewerkt op 29 mei 2011 – 05:16